top of page

Pressure Canning NL Community

Openbaar·283 Canner

gisteren mais geoogst en gecanned. het water is een beetje troebel is dit ok?


daarna pompoen gedaan, eerst 2 minuten gekookt, maar toen waren mn potten nog niet klaar, dus heeft het nog even in het hete water gestaan voordat het de potten in ging, het was wat zacht, maar na het cannen isde onderste laag een compacte pompoenbrei geworden, is dit veilig? omdat je pompoenniet als een gepureerde massa in de pot mag doen?


Daarna nog butternut gecanned deze wel meteen na het koken in de potten gedaan. Deze zijn in stukken gebleven, maar ik had voor een laatste potje nog maar weinig over, dus die verder met water afgevuld, is dit ook goed houdbaar zo?


En dan nog een laatste vraag 🫣

Alles was wel goed dicht gegaan,, maar toch voelen sommige pitjes wat plakkerig en zag het water licht oranje, loopt er altijd wat uit de.potten, of doe ik het niet helemaal goed?

ik begin het langzaam onder de knie te krijen,maarben nogniethelemaal zeker van alles 😅

Pascale Peters
Mariska Post

Hoi Liane, Het gebeurd wel meer dat het water wat troebel wordt, dat is geen probleem. De potten waarvan de pompoen een brij is geworden kun je voordat je het gaat eten nog 10 minuten koken dan weet je zeker dat het safe is. De pot met minder inhoud en wat meer water is ook gewoon houdbaar. Als het goed gaat komt er niets van de inhoud tijdens het pressure cannen tussen het deksel en het glas naar buiten. Als dat wel gebeurd is je vacuüm niet gegarandeerd en kan op termijn toch loslaten. Het kan zijn dat je potten niet geschikt zijn voor pressure cannen, Die potten die plakkerig zijn even markeren en extra in de gaten houden of het vacuüm goed blijft. Je bent al aardig op weg en door het te doen en je vragen te delen kom je steeds verder.

Like
bottom of page