top of page

Pressure Canning NL Community

Openbaar·284 Canner

Hoi,

Vanavond bietjes verwerkt in de pc, maar nu open ik de deksel en is het water roze gekleurd. De potten hebben dus gelekt. Ik heb ongeveer 2.5cm ruimte gelaten (dat valt niet mee met die onregelmatige stukken biet. 30 min in de canner. Toen de druk op 0 stond heb ik het gewichtje er af gehaald, maar er kwam nog best wat stoom door het ventiel. Toch te snel de druk verlaagd? Wat denken jullie?

Martine Edixhoven

Goeie morgen

Dat er vocht lekt uit de potten is niet ongewoon. Heb ik ook reeds meegemaakt. Als de potten vacuüm getrokken zijn na afkoeling is alles in orde mijn inziens. Als je potten gebruikt met plateau deksel en ringen draai de ring eraf en controleer of je de pot kan tillen zonder dat de plateau lost. Bij beugelpotten los de beugel en als de pot kan gelicht worden bij het deksel zonder te openen is ook hier alles ok. Bij herbruikbare potten moeten de deksels naar binnen trekken. Als je op het deksel duwt en er is nog een klik te horen is de pot niet vacuüm, dus niet ok.

Dat er nog stoom lost na het lichten van het gewicht is ook normaal.

Hopelijk zijn je potten vacuüm getrokken en kan je op termijn genieten van de bietjes.

Groetjes

Like
bottom of page